Wat kunnen non-profitorganisaties met AI

3 mei 2024

Artificial intelligence is in opmars. Uit recent onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat maar liefst 4 op de 10 studenten regelmatig gebruikmaakt van generatieve AI, zoals ChatGPT. Ook het bedrijfsleven én – weliswaar ietsje trager – de non-profitsector onderzoeken AI-toepassingen. En net zoals dat scholen en universiteiten zich afvragen: 'Moeten we die leerlingen misschien iets leren over hoe je AI gebruikt?' ...zo zouden NGO's zich kunnen afvragen: 'Moeten we onze medewerkers misschien iets leren over hoe je AI gebruikt?'

Stel je eens de ideale wereld van een fondsenwerver voor. Je komt op je werk, klapt je laptop open en daar zie je een pop-up: 'Let op! Als je vandaag nog contact legt met deze major donor, is de kans 80% dat hij een grote gift doet.' Nadat je deze kans hebt verzilverd, scroll je even door de weekrapportages. Daarvoor hoef je weinig kennis over statistiek te hebben, want de conclusies verschijnen vanzelf op je beeldscherm: 'De nieuwsbrief van gisteren is bovengemiddeld goed gelezen.'

Balen, er zijn wel 15 nieuwsbrief-uitschrijvingen binnengekomen, maar je krijgt meteen een tip wat je daar het beste aan kunt doen: 'De meeste uitschrijvers hebben een e-mail gestuurd met een klacht. Als je hier binnen 2 werkdagen op reageert, is de kans groot dat zij trouwe donateurs blijven.' Als je vervolgens een reactie op één van deze klachten wil sturen, komt er automatisch een passend e-mailtemplate tevoorschijn. De aanhef, inhoud en afsluiting zijn al helemaal afgestemd op het profiel van de donateur. Aan jou de taak om er een menselijke touch aan te geven, en: klaar!

AI lost uitdagingen op, maar er is een maar
In de utopische wereld die we hierboven schetsen, leeft waarschijnlijk nog geen enkele fondsenwerver in Nederland. Hoewel er een paar organisaties zijn die vooroplopen als het gaat om data- en AI-gedreven werken, bevinden de meeste non-profits zich nog in de oriënterende fase. Dat is jammer, want datagestuurd werken heeft veel voordelen, blijkt onder andere uit een rapport van Goede Doelen Nederland over big data. Een aantal pluspunten volgens dit onderzoek zijn:

  • Verbeterde analyses om donateurs te werven en behouden. Denk bijvoorbeeld aan een analyse die jou laat zien welke gebieden in Nederland het meest kansrijk zijn voor face-to-face werving.
  • Datagedreven oplossingen om digitaal doneren makkelijker te maken.
  • Meeslepende storytelling om de donateurbinding te vergroten.
  • Transparante verantwoording aan donateurs en maatschappij.

Stuk voor stuk mooie oplossingen voor de uitdagingen waar NGO's mee te maken hebben, maar er is een maar. Doelgroepsegmentatie, verbeterde analyses, storytelling en transparantie zijn allemaal pas mogelijk als:
1: de juiste data er überhaupt is;
2: je weet hoe je die moet ontsluiten;
3: je de kennis in huis hebt om de juiste acties te verbinden aan de gevonden data.

AI-training? Eerst datavolwassen worden
Je kunt dus pas profiteren van AI als jouw organisatie een bepaald niveau van datavolwassenheid heeft. Als verschillende afdelingen goed samenwerken, als je weet wat er qua informatiebeveiliging en privacy mogelijk is, als het managementteam een concreet beleid heeft voor datagedreven werken én als de uitvoerenden voldoende weten over data en AI.

Want hoewel AI-tools makkelijk te gebruiken lijken, komt er stiekem nog best wat kijken bij prompting, het geven van opdrachten aan AI. Als je wel eens met Siri of een chatbot hebt gesproken, dan weet je dat je nauwkeurig moet zijn met je instructies. Ben je niet specifiek genoeg? Dan neemt AI soms volledig de verkeerde afslag. Net als de vader in dit bekende peanut butter and jelly sandwich-filmpje:

Op weg naar data- en AI-gedreven fondsenwerving met de blueprint_voor_impact
Wil je meer doen met data en AI binnen jouw fondsenwervende organisatie? En geen beginnersfouten maken, maar het gewoon meteen goed doen? Dan is de blueprint_voor_impact van Blueforce iets voor jou. We helpen organisaties met het implementeren van de best passende onderdelen van het platform Salesforce, om meer impact te halen uit donateurs, data en AI.

Lees meer over de blueprint_voor_impact!