Stichting AAP: “Met Salesforce kunnen we onze marketing automation nu zelf regisseren”

30 januari 2024

Stichting AAP zet zich in voor een betere toekomst voor exotische zoogdieren. Het goede doel vangt dieren in nood op én pleit tegelijkertijd voor betere wet- en regelgeving om dierenleed tegen te gaan. Grip op de communicatie met de achterban is belangrijk voor de stichting. Blueforce richtte het marketing automation platform in volgens best practices, zodat Jos Houtman en zijn collega-fondsenwervers er meteen mee konden werken. Wat dit proces hun bracht? Dat lees je in deze klantcase!

Stichting AAP startte in 2018 met Salesforce en maakt sinds 2020 ook gebruik van het B2B marketing automation pakket binnen Salesforce. Blueforce richtte het marketing automation platform in volgens best practices. “We kunnen nu zelf volledige donateursjourneys maken in meerdere varianten, allemaal zonder dagelijkse support,” aldus Jos Houtman van stichting AAP.

Nu kan AAP zelf bouwen en verzenden

Stichting AAP telt zo’n 60.000 donateurs. Voorheen werkte de stichting met Deployteq om nieuwsbrieven in te richten en te versturen. Toen kwam Salesforce in beeld. Houtman: “We wilden meer met marketing automation doen en dat helemaal zelf kunnen regisseren. Na demo’s van Salesforce raakten we geïnteresseerd en nu zijn we om. Voorheen hadden we een extern bureau nodig, nu kunnen we zelf bouwen en verzenden. En de data is direct gekoppeld aan Salesforce.”

Grip op communicatie met Salesforce

Stichting AAP mailt nu – automatisch - welkomstjourneys, behoudjourneys en nieuwsbrieven aan donateurs. “Een voorbeeld is onze kennismakingsjourney, waarbij we donateurs in verschillende segmenten gedurende 12 maanden met ongeveer 16 mails kennis laten maken met Stichting AAP. Eén van die segmenten is bijvoorbeeld de groep mensen die hun mobieltje aan ons hebben gedoneerd. Met automatische mailcampagnes maken en houden we ze betrokken bij onze stichting.”

Waardevolle inzichten

Met Salesforce kan Stichting AAP eenvoudig data benutten om de journeys te optimaliseren. “Salesforce geeft ons goed inzicht en stelt ons in staat om conclusies te trekken. Welke onderwerpen slaan goed aan? Wanneer doen mensen wel een donatie en wanneer niet? Met die informatie krijgen we meer grip op wat we zenden en wat de resultaten daarvan zijn.”

Eerst bouwen, dan optimaliseren

Stichting AAP richtte zich in de eerste fase van de samenwerking met Blueforce op het uitbouwen van de verschillende journeys. In een volgende fase wil het goede doel zich richten op optimaliseren. “Daar liggen heel veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om doelgroepen nog meer te splitsen, of het aantal uitschrijvingen te verminderen met gebruik van preference centers. Ook het scoringsmodel van Salesforce vinden we interessant, waarmee we de engagement van donateurs op onze kanalen kunnen meten en vergelijken. We kunnen veel testen volgens trial & error; Salesforce werkt daarin heel gebruiksvriendelijk.”

Dagelijkse kost

Salesforce heeft zich al onmisbaar gemaakt bij de afdeling Fondsenwerving en Communicatie van Stichting AAP. “We gebruiken het nu al elke dag voor onze journeys. Straks kunnen we ook onze social media-kalender via Salesforce inzetten voor nog meer inzicht.” Ook bij andere afdelingen groeit de behoefte aan automation. “Voor Donateursservice is het ook handig, bijvoorbeeld om onze donateurs optimaal te kunnen helpen met het beantwoorden van vragen over Stichting AAP en dieren.”

Support van Blueforce als Salesforce-partner

Blueforce implementeerde Salesforce via de digital fundraising accelerator, voor snelle implementatie volgens best practices in de non-profitbranche. “Blueforce heeft heel veel Salesforce-knowhow en we werken fijn met ze samen; laagdrempelig en persoonlijk. Ze gingen snel met ons aan de slag. Ze hebben het platform voor ons ingericht en het ons stap voor stap uitgelegd met goede, praktische voorbeelden. Na de implementatie hadden we nog dagen over, dus dat zegt wel iets.”

Met marketing automation zorgen we voor extra conversie

Stichting AAP verstuurt maandelijks ongeveer 80.000 nieuwsbrieven en er draaien meerdere doorlopende en afgestemde welkomstjourneys en behoudjourneys. Houtman en zijn collega’s zien vooruitgang in de resultaten met Salesforce. “Bijvoorbeeld aan onze behoudjourney. We bellen onze donateurs en verwerken hun feedback, waarna ze via Salesforce automatisch een bedankje krijgen, of juist een giftvraag met de stimulans om weer te doneren. Dat zorgt zo automatisch ook voor extra conversie. Verder zien we ook duidelijk wat wel en niet scoort in bijvoorbeeld A/B-tests op onderwerpregels in onze mails. Zo kunnen we testen en optimaliseren voor het beste resultaat.”

De tip van Stichting AAP voor andere fondsenwervers die marketing automation in Salesforce overwegen? “Ons advies is om klein te beginnen en niet bang te zijn om fouten te maken, daar leer je juist van. Een heel programma uitdenken voor een jaar schrikt wellicht af. Je kunt het beter stap voor stap uitdenken, testen en uitbouwen. Dan komen de resultaten vanzelf.”

Benieuwd geworden wat Blueforce voor jouw non-profitorganisatie kan betekenen?

Neem contact op