Effectiever fondsen werven met data: zo doe je dat

29 april 2024

Data. Elke NGO beschikt erover, maar niet elke NGO zet het even effectief in. Zonde, want datagedreven fondsenwerving heeft veel voordelen. Maar het is ook begrijpelijk: om gegevens op een slimme én verantwoorde manier te verzamelen en analyseren, heb je de goede middelen en expertise nodig. Toch groeit de trend naar datagedreven besluitvorming binnen de non-profitsector en zien steeds meer NGO's het als een waardevol instrument voor effectieve fondsenwerving. In deze blog geven we concrete tips om ermee aan de slag te gaan!

Wil je datagedreven fondsen werven, dan moet je een aantal stappen doorlopen. De eerste stap is heel simpel: kijk welke data je al hebt én welke data je nodig hebt om je doelen te bereiken. Is het op dit moment een belangrijk doel van jouw organisatie om eenmalige donateurs structureel te laten gaan geven? Dan heb je andere gegevens nodig dan als je doel is om nieuwe donateurs te werven. Dat brengt ons meteen bij de eerste tip van deze blog:

Tip 1: Betrek het management bij beslissingen over data
Wil je écht impact maken en doelgericht data verzamelen en gebruiken? Dan kun je niet anders dan de directie en managers daarbij betrekken. Het start immers allemaal bij hun visie. In de directiekamer wordt nagedacht over de juiste groeidoelstellingen en de bijbehorende KPI’s. Vanuit de lijn die het MT uitzet, kun je als fondsenwerver of dataspecialist op zoek gaan naar de juiste data. Je kunt je daarbij zowel afvragen welke processen de juiste data opleveren als welke processen geoptimaliseerd kunnen worden met behulp van data. In de praktijk is het namelijk vaak zo dat organisatiedoelen niet gehaald worden door een gebrek aan data en door inefficiënte processen.

Tip 2: Wees creatief bij het ophalen van data...
Als je begint met het verzamelen van data, loont het om verder te kijken dan de neus lang is. Hoewel je bij 'data' in eerste instantie misschien moet denken aan persoonlijke gegevens zoals een geboortedatum of adres, is er veel meer mogelijk. Tijd om creatief na te denken! We doen alvast wat suggesties:

  • Het geefgedrag van een donateur: doneert iemand al jarenlang hetzelfde bedrag?
  • Kredietwaardigheid: zijn er vaak mislukte incasso's?
  • De communicatie met donateurs: heeft diegene contact gezocht over specifieke onderwerpen of recent een klacht ingediend?
  • Onlinegedrag: welke nieuwsbrieven en pagina's op de website heeft de donateur gelezen? Welke onderwerpen heeft diegene aangeklikt?
  • Ander onlinegedrag: heeft iemand gereageerd op een Facebook-campagne, of een petitie van jouw organisatie getekend op Petities.nl?
  • Deelname aan relevante acties: was een gever bijvoorbeeld aanwezig bij een benefietconcert of een sponsorloop waarbij geld is opgehaald voor jouw goede doel?

Een belangrijke vraag om jezelf te blijven stellen: wat wil je met de data en hoe draagt deze bij aan de doelen van jouw organisatie?

Tip 3: ...en bij het inzetten van data
Het leuke is: elk type data uit de opsomming hierboven kun je ook weer op een creatieve manier inzetten. Zelfs de – op het eerste gezicht niet zo spannende – geboortedatum geeft je een schat aan mogelijkheden. Je kunt met geboortedata bijvoorbeeld:

  • rapportages maken over de achterban en hoe toekomstbestendig die is (het kan bijvoorbeeld alarmerend zijn als veel donateurs 80 jaar en ouder zijn);
  • inspelen op onderwerpen die een bepaalde generatie bezighouden;
  • alle donateurs een persoonlijk kaartje sturen op hun verjaardag;
  • je donateurs op het idee brengen om als verjaardagscadeau geld te vragen voor jouw goede doel.

Zo kun je met dat ene brokje data dus allerlei kanten op. Een ander voorbeeld: als je de beïnvloedingsprincipes van Cialdini combineert met de data over iemands geefgedrag, kun je een donateur enthousiasmeren om voor een nét wat hogere maandelijkse donatie te kiezen. Of je kunt specifieke mailings sturen naar mensen die veel (of juist wat minder) doneren.

Tip 4: Communiceer doelgericht
Ook onze laatste tip gaat over slimme communicatie aan de hand van data. Die tip luidt: zorg dat jouw donateur informatie krijgt over wat diegene interessant vindt. Een voorbeeld: een Hersenstichting-donateur die sinds een auto-ongeluk last heeft van niet-aangeboren hersenletsel, is waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd in een nieuw onderzoek naar kinderen met waterhoofden, maar wél geïnteresseerd in tips over hoe je met hersenletsel succesvol kunt re-integreren op je werk. Het komt hierop neer:
stuur de juiste mensen, op het juiste moment, de juiste boodschap.

Blueforce helpt bij impactvolle fondsenwerving
Wil je aan de slag met deze tips en jouw achterban boeien, binden en behouden met behulp van data? Dan denkt Blueforce graag met je mee. We helpen organisaties met het implementeren van Salesforce om de juiste dataverbindingen te creëren en meer impact te halen uit donateurs. En nog veel belangrijker: we denken daarbij niet vanuit de IT, maar vanuit jouw organisatie. Onze adviseurs begrijpen fondsenwerving en kennen (wettelijke) beperkingen rondom onder andere persoonsgegevens van donateurs en privacy.

Wil je een keer met ons in gesprek?

Neem contact op